1. Pracą Wydziału Budżetowo – Finansowego kieruje Główny Księgowego Starostwa. Skarbnik Powiatu nadzoruje pracę Wydziału.
2. Do zadań Wydziału Budżetowo – Finansowego w zakresie planowania i realizacji budżetu należy w szczególności:
1) Prowadzenie prac związanych z przygotowaniem i opracowaniem projektu budżetu powiatu wraz z uzasadnieniem;
2) Opracowywanie formularzy i instrukcji dla komórek organizacyjnych Starostwa i jednostek organizacyjnych oraz dla powiatowych służb, inspekcji i straży – sporządzających wnioski do projektu budżetu;
3) Nadzór na realizacją budżetu;
4) Opracowywanie wieloletniej prognozy finansowej;
5) Przygotowywanie projektów uchwał Zarządu i Rady Powiatu w sprawie zmian w budżecie Powiatu;
6) Opracowywanie planów finansowych w zakresie zadań realizowanych przez Powiat;
7) Nadzorowanie prawidłowości opracowywania planów finansowych jednostek organizacyjnych Powiatu;
8) Nadzorowanie prawidłowości opracowywania planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych Powiatowi;
9) Przekazywanie informacji jednostkom organizacyjnym o zmianach w planie finansowym wydatków wynikających z uchwał Zarządu i Rady;
10) Opracowywanie okresowych analiz z zakresu wykonania budżetu na potrzeby Zarządu i Rady Powiatu oraz innych uprawnionych organów;
11) Sporządzanie zbiorczych sprawozdań budżetowych;
12) Sprawdzanie i analiza sprawozdań finansowych składanych przez jednostki organizacyjne Powiatu;
13) Sporządzanie sprawozdań z wykonania budżetu Powiatu;
14) Przekazywanie należnych kwot jednostkom organizacyjnym Powiatu;
15) Analiza wykorzystania środków będących w dyspozycji jednostki starostwa i jednostek organizacyjnych Powiatu;
16) Kontrola i analiza wykonania budżetu pod względem oceny przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
17) Przygotowywanie projektu planu finansowego Starostwa;
18) Współpraca z bankami i innymi instytucjami finansowymi.
3. Do zadań Wydziału Budżetowo – Finansowego w zakresie spraw finansów, księgowości i sprawozdawczości należy w szczególności:
1) Opracowywanie przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości i gospodarki finansowej oraz inwentaryzacji i gospodarowania mieniem;
2) Prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej budżetu Powiatu;
3) Prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej jednostki Starostwa;
4) Prowadzenie księgowości projektów współfinansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej i innych; obsługa finansowo – księgowa funduszy pomocowych;
5) Prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;
6) Prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej konta depozytów, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, Dochodów Skarbu Państwa, PFRON, wadiów i innych subkont Powiatu;
7) Prowadzenie ewidencji majątku Powiatu i składników rzeczowych Starostwa;
8) Sporządzanie sprawozdań finansowych starostwa i powiatu, oraz zbiorczych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych;
9) Sporządzanie okresowych sprawozdań budżetowych Starostwa;
10) Administrowanie i obsługa systemu SHRIMP, sporządzanie sprawozdań z udzielonej pomocy de minimis oraz współpraca z komórkami Starostwa i jednostkami powiatu w tym zakresie;
11) Windykacja należności Powiatu i Skarbu Państwa oraz współpraca z komórkami starostwa w tym zakresie;
12) Prowadzenie postępowania egzekucyjnego w administracji;
13) Rozliczanie dotacji celowych otrzymywanych z budżetu państwa na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i zadań powierzonych;
14) Dokonywanie inwentaryzacji mienia;
15) Rozliczanie inwentaryzacji składników majątkowych jednostki;
16) Sporządzanie ewidencji sprzedaży i zakupu VAT i sporządzanie jednolitego pliku JPK VAT urzędu;
17) Sporządzanie zbiorczej ewidencji zakupu i sprzedaży VAT scentralizowanych jednostek Powiatu wraz z urzędem oraz zbiorczego jednolitego pliku JPK VAT i przekazywanie Ministrowi Finansów zgodnie z obowiązującym przepisami;
18) Sporządzanie list wypłat, prowadzenie rozliczeń w zakresie wynagrodzeń, ubezpieczeń społecznych i podatku dochodowego od osób fizycznych dla pracowników i zleceniobiorców;
19) Obsługa finansowa PPK;
20) Sporządzanie wniosków o refundację wynagrodzeń;
21) Sporządzanie list wypłat diet radnych oraz rozliczenia rocznego;
22) Sporządzanie deklaracji, informacji i sprawozdawczości statystycznej dotyczącej zatrudniania i wynagrodzenia;
23) Sporządzanie informacji do PFRON o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
24) Dokonywanie zgłoszeń i wyrejestrowywanie z ubezpieczeń społecznych pracowników, zleceniobiorców i członków ich rodzin;
25) Wystawianie zaświadczeń o wynagrodzeniu i zatrudnieniu;
26) Rozliczanie zaliczek pobieranych przez pracowników;
27) Rozliczanie podróży służbowych;
28) Kontrola dokumentów księgowych pod względem formalno – rachunkowym;
29) Sporządzanie przelewów dotyczących wydatków starostwa oraz zatwierdzanie dokumentów do wypłaty;
30) Dokonywanie rozliczeń z właściwym urzędem skarbowym w zakresie podatku vat, podatku dochodowego, sporządzanie Pit-ów i deklaracji oraz dokonywanie i aktualizacja zgłoszeń w zakresie rejestracji podatkowej.