Adres |
Rynek 1, 38-500 Sanok
|
||||||
Pokoje | 46a (Piętro IV), 47 (Piętro IV) | ||||||
oswiata@powiat-sanok.pl | |||||||
Naczelnik |
|
||||||
Pracownicy |
|
Zadania
Do zadań Wydziału Oświaty należy w szczególności:
1) realizowanie zadań związanych z zakładaniem i prowadzeniem publicznych szkół i placówek:
a) zakładanie nowych szkół i placówek oraz ich przekształcanie (przygotowywanie projektów uchwał i projektów statutów),
b) prowadzenie procedury związanej z likwidacją szkoły lub placówki,
c) opiniowanie wniosków dyrektorów szkół w sprawie tworzenia nowych kierunków kształcenia i wprowadzania nowych zawodów,
d) opiniowanie wniosków dyrektorów odnośnie zawieszenia zajęć szkolnych,
e) współdziałanie z dyrektorami szkół ponadpodstawowe w procedurze nadawania szkołom i placówkom imion,
2) sprawdzanie poprawności sporządzenia arkuszy organizacyjnych i aneksów szkół i placówek prowadzonych przez powiat zgodnie z prawem oświatowym,
3) kontrola naboru uczniów do szkół ponadpodstawowych:
a) ustalanie zadań naboru do klas pierwszych w poszczególnych szkołach,
b) współuczestnictwo przy organizacji giełdy szkół,
c) nadzór nad elektronicznym naborem przeprowadzanym przez firmę informatyczną,
4) kierowanie nauczaniem specjalnym:
a) wydawanie skierowań do SOSW w Sanoku,
b) występowanie do innych jednostek samorządu terytorialnego o wydanie skierowania do podległych im placówek,
c) akceptacja nauczania indywidualnego uczniów.
5) kordynowanie skierowań nieletnich do młodzieżowych ośrodków socjoterapeutycznych:
a) gromadzenie koniecznej dokumentacji,
6) organizowanie konkursów na stanowisko dyrektora szkoły i placówki oświatowej,
7) proponowanie dodatków (funkcyjnego, motywacyjnego) oraz opracowywanie i składanie wniosków o przyznanie nagród i odznaczeń dla dyrektorów szkół i placówek,
8) dokonywanie oceny pracy dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
9) prowadzenie awansu zawodowego nauczycieli:
a) analiza, pod względem formalno-prawnym, dokumentów złożonych przez nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy,
b) powoływanie komisji egzaminacyjnych,
c) przygotowywanie aktów nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela lub decyzji o odmowie nadania stopnia awansu,
d) uczestnictwo w pracach komisji kwalifikacyjnych na stopień nauczyciela dyplomowanego i kontraktowego,
10) prowadzenie spraw związanych ze szkołami i placówkami niepublicznymi:
a) ewidencjonowanie niepublicznych szkół i placówek,
b) analiza dokumentów (w tym statutu, umowy najmu lub aktu własności pomieszczeń
dydaktycznych, kwalifikacji kadry pedagogicznej), załączonych do wniosku o wpis do ewidencji,
c) wydawanie decyzji o wykreśleniu z ewidencji,
d) wydawanie decyzji w sprawie nadawania szkołom łub placówkom niepublicznym uprawnień szkół publicznych lub placówek publicznych,
11) współdziałanie z Kuratorium Oświaty w Rzeszowie w zakresie:
a) dokonywania oceny pracy zawodowej dyrektorów szkół i placówek,
b) opracowywania zbiorczych sprawozdań,
c) udzielania bieżących informacji o działalności szkół i placówek,
12) powadzenie Systemu Informacji Oświatowej:
a) kontrola poprawności danych SIO wykonanych przez szkoły i placówki prowadzone przez powiat oraz szkoły niepubliczne,
b) sporządzanie zbiorczych sprawozdań,
13) opracowywanie zbiorczego projektu planu budżetu szkół i placówek powiatu,
14) analiza realizacji budżetu szkół i placówek powiatu:
a) sporządzanie zbiorczego wykonania budżetu (sprawozdania kwartalne, półroczne, roczne),
b) opiniowanie wniosków o przyznanie szkołom lub placówkom dodatkowych środków z budżetu powiatu,
c) przygotowywanie projektów uchwał Rady i Zarządu Powiatu dotyczących zmiany budżetu na dany rok oraz innych uchwał dotyczących bieżącej działalności szkół i placówek,
15) naliczanie i udzielanie dotacji szkołom i placówkom powiatowym,
16) analiza prawidłowości naliczania subwencji oświatowej:
a) kontrola poprawności sprawozdań wypełnianych przez szkoły i placówki,
b) sporządzanie zbiorczych sprawozdań dla Ministerstwa Edukacji Narodowej będących podstawą do naliczania subwencji oświatowej,
17) wnioskowanie do MEN i innych instytucji o dodatkowe środki finansowe,
18) finansowanie szkół niepublicznych:
a) naliczanie dotacji,
b) kontrola ilości uczniów,
c) rozliczanie dotacji,
19) przygotowywanie projektu regulaminu wynagradzania nauczycieli w zakresie:
a) wysokości stawek i warunków ich przyznawania,
b) sposobu obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe oraz za godziny doraźnych zastępstw,
20) sporządzanie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych szkół i placówek za rok szkolny,
21) podział środków na dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli,
22) przygotowanie dokumentacji o przyznanie pomocy zdrowotnej dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez powiat,
23) opracowywanie porozumień z innymi jst w sprawie współfinansowania lekcji religii oraz rozliczanie dotacji z tym związanych.