Adres |
Rynek 1, 38-500 Sanok
|
||
Pokoje | 48 (Piętro IV) | ||
Naczelnik |
|
Referat oświaty
Adres | Piłsudskiego 10, 38-500 Sanok | |||||||||||
Pokoje | 301, 302 (Piętro III) | |||||||||||
oswiata@powiat-sanok.pl | ||||||||||||
Kierownik Referatu |
|
|||||||||||
Pracownicy |
|
Referat zdrowia i polityki społecznej
Adres | Rynek 1, 38-500 Sanok | ||||||
Pokoje | 48 (Piętro IV) | ||||||
zdrowie@powiat-sanok.pl | |||||||
|
|||||||
Pracownicy |
|
Zadania
1. Pracą Wydziału Społeczno - Oświatowego kieruje Naczelnik.
2. W Wydziale funkcjonują następujące Referaty, którymi kierują Kierownicy:
1) Referat oświaty,
2) Referat zdrowia i polityki społecznej,
3. Do zadań Referatu oświaty należy w szczególności:
1) Zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach;
2) Zakładanie nowych placówek oświatowych, przekształcanie ich, łączenie w zespoły, nadawanie imienia oraz przekazywanie i likwidowanie placówek publicznych;
3) Ustalanie planu sieci szkół publicznych;
4) Kontrolowanie i zatwierdzanie arkuszy organizacyjnych placówek oświatowych;
5) Sprawowanie nadzoru nad placówkami oświatowymi w zakresie spraw finansowych, organizacyjnych, administracyjno-prawnych i procedurami przekazywania danych statystycznych (m.in. przeprowadzanie kontroli problemowych i doraźnych);
6) Przekazywanie sprawozdawczości oświatowej Staroście, Zarządowi Powiatu, Radzie Powiatu oraz innym jednostkom (Ministerstwo Edukacji Narodowej, Kuratorium Oświaty, Powiatowy Urząd Pracy i inne);
7) Występowanie w sprawach związanych z finansowaniem zadań oświatowych;
8) Przygotowywanie i realizacja projektów z funduszy unijnych oraz innych krajowych lub zagranicznych programów pomocowych (we współpracy z Wydziałem Pozyskiwania Funduszy);
9) Monitorowanie przebiegu rekrutacji i współpraca ze szkołami i innymi instytucjami w zakresie naboru uczniów do szkół prowadzonych przez Powiat, analiza skutków działań szkół w tym zakresie oraz promocja i kreowanie pozytywnego wizerunku szkół we współpracy z Dyrektorami szkół;
10) Zakładanie i prowadzenie oraz likwidowanie w uzgodnieniu z kuratorem oświaty publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, zakładów kształcenia nauczycieli;
11) Przyjmowanie dokumentacji zlikwidowanych szkół lub placówek publicznych;
12) Przeprowadzanie procedury dotyczącej wydania zezwolenia na założenie szkoły publicznej przez osobę prawną lub fizyczną;
13) Ogłaszanie w biuletynie informacji publicznej wskaźnika zwiększającego dla szkół danego typu niebędących szkołami specjalnymi;
14) Określanie zasad udzielania i rozliczania dotacji oraz nadzorowanie i kontrola prawidłowości naliczania oraz rozliczania dotacji podmiotowych z budżetu dla szkół publicznych i niepublicznych oraz innych placówek oświatowych prowadzonych na terenie Powiatu przez osoby fizyczne lub prawne inne niż Powiat;
15) Zapewnianie odpowiedniej formy kształcenia specjalnego dzieciom i młodzieży, zgodnie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży, orzeczeniem o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim oraz orzeczeniem o potrzebie indywidualnego nauczania, wydanymi przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne;
16) Przeprowadzanie procedury mającej na celu skierowanie nieletnich z terenu Powiatu do młodzieżowych ośrodków wychowawczych, zgodnie z postanowieniem właściwego sądu;
17) Monitorowanie przebiegu oraz wyników egzaminów w szkołach prowadzonych przez Powiat;
18) Prowadzenie przedsięwzięć umożliwiających kształtowanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, uzupełnianie wiedzy i umiejętności uczniów;
19) Stwarzanie warunków finansowych do realizacji zajęć pozalekcyjnych i fakultetów;
20) Wspieranie uczniów szkół prowadzonych przez Powiat poprzez stypendia i nagrody;
21) Prowadzanie spraw związanych z wynagradzaniem i nagradzaniem kadry kierowniczej oraz nagradzaniem nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych, w tym tworzenie regulaminów wynagradzania oraz określanie zasad udzielania, rozmiaru obniżek i rozliczania tygodniowego wymiaru godzin;
22) Występowanie do właściwych jednostek z wnioskami o nadanie odznaczeń i medali dla dyrektorów placówek oświatowych prowadzonych przez Powiat oraz do Starosty o przyznanie nagrody;
23) Sporządzanie oceny pracy dyrektorów placówek oświatowych, w części należącej do kompetencji organu prowadzącego;
24) Nadzorowanie i opiniowanie spraw związanych z przebiegiem pracy na stanowiskach dyrektorów i innych stanowiskach kierowniczych placówek oświatowych;
25) Przeprowadzanie procedury dotyczącej wyboru kandydata na stanowisko dyrektora, powierzenia stanowiska dyrektora placówki oświatowej oraz odwołania ze stanowiska;
26) Prowadzenie spraw związanych z udzieleniem dyrektorom placówek oświatowych niezbędnych pełnomocnictw i zgód na dokonywanie czynności wykraczających poza zakres udzielonych pełnomocnictw;
27) Wspieranie i nadzorowanie procesu doskonalenia i dokształcania zawodowego nauczycieli oraz przeprowadzanie procedury awansu zawodowego zgodnie z odrębnymi przepisami;
28) Prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych, wydawanie zaświadczeń o wpisie do ewidencji, decyzji o odmowie/wykreśleniu wpisu do ewidencji;
29) Przeprowadzenie procedury mającej na celu wydanie decyzji o nadaniu szkole niepublicznej uprawnień szkoły publicznej;
30) Kontrolowanie stanu faktycznego liczby uczniów, w odniesieniu do informacji przekazywanej przez organy prowadzące szkoły niepubliczne oraz prawidłowości wykorzystania przekazanej dotacji z budżetu powiatu;
31) Współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie spraw merytorycznych, pozostających w kompetencji Starosty;
32) Współpraca przy opracowywaniu strategii i programów rozwojowych Powiatu.
4. Do zadań Referatu zdrowia i polityki społecznej należy w szczególności:
1) Tworzenie programów w zakresie współpracy z organizacjami pożytku publicznego oraz nadzorowanie realizacji tych programów przez komórki organizacyjne Starostwa i jednostki organizacyjne, przygotowywanie Radzie informacji o realizacji tych programów;
2) Współpraca z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego;
3) Przygotowywanie propozycji rozwiązań dla organów powiatu w zakresie polityki społecznej;
4) Prowadzenie spraw związanych z opracowaniem i realizacją programów celowych w zakresie pomocy społecznej;
5) Obsługa administracyjno-biurowa Powiatowej Rady Działalności Pożytku Publicznego w Sanoku;
6) Prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, przekształcaniem i likwidacją publicznych zakładów opieki zdrowotnej;
7) Przygotowywanie dokumentów związanych z uchwalaniem statutów powiatowych zakładów opieki zdrowotnej;
8) Przygotowywanie projektów uchwał powołujących rady społeczne w zakładach opieki zdrowotnej;
9) Organizowanie konkursów na dyrektorów powiatowych jednostek służby zdrowia oraz przygotowywanie okresowych ocen pracy dyrektorów;
10) Prowadzenie okresowych ocen realizacji zadań statutowych, dostępności i poziomu udzielania świadczeń w nadzorowanych jednostkach;
11) Tworzenie i aktualizacja bazy danych o działalności powiatowych jednostek służby zdrowia;
12) Bieżące monitorowanie pracy nadzorowanych jednostek organizacyjnych i przedstawianie okresowych sprawozdań oraz wniosków Zarządowi Powiatu;
13) Prowadzenie okresowych kontroli w powiatowych zakładach opieki zdrowotnej, zgodnie z ustawą o działalności leczniczej;
14) Przedstawianie organom Powiatu dokumentów opracowywanych przez dyrektorów powiatowych jednostek służby zdrowia tj.:
a) Rocznych sprawozdań finansowych (bilansów),
b) Sprawozdań rocznych z wykonania planów finansowych,
c) Informacji o przebiegu wykonania planów finansowych za I półrocze,
d) Raportów o sytuacji ekonomiczno-finansowej,
e) Programów naprawczych.
15) Opracowywanie projektów planów rzeczowych i finansowych w dziale: a) „Ochrona Zdrowia”, oraz nadzór nad realizacją tych planów;
16) Tworzenie i aktualizacja bazy danych na temat infrastruktury i wyposażenia powiatowych jednostek służby zdrowia;
17) Opracowywanie i realizacja oraz ocena efektów programów polityki zdrowotnej wynikających z rozpoznanych potrzeb zdrowotnych i stanu zdrowia mieszkańców Powiatu – po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami;
18) Współpraca z Wojewodą Podkarpackim, Marszałkiem Województwa Podkarpackiego oraz Świętokrzyskim oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia w zakresie zdrowia publicznego;
19) Inicjowanie, wspomaganie i monitorowanie działań lokalnej wspólnoty samorządowej w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej prowadzonych na terenie Powiatu;
20) Pobudzanie działań na rzecz indywidualnej i zbiorowej odpowiedzialności za zdrowie i na rzecz ochrony zdrowia;
21) Przygotowywanie dla organów Powiatu projektów opinii dotyczących wojewódzkich planów zdrowotnych;
22) Analiza stanu zdrowia populacji i przygotowywanie w tym zakresie odpowiednich propozycji dla organów Powiatu;
23) Analiza aktualnej sytuacji prawnej i społecznej w aspektach ochrony zdrowia oraz współpraca ze środowiskiem medycznym;
24) Współpraca z samorządowymi gminnymi zakładami opieki zdrowotnej oraz Oddziałem Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie świadczeń medycznych dla mieszkańców Powiatu;
25) Koordynowanie powiatowego programu ochrony zdrowia psychicznego;
26) Pomoc osobom z zaburzeniami psychicznymi w ramach dostępnej i opieki zdrowotnej oraz innych form pomocy niezbędnych do życia w środowisku społecznym, rodzinnym i zawodowym;
27) Przekazywanie niezbędnych informacji na żądanie wojewody do sporządzenia projektu aktualizacji Wojewódzkiego Systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego;
28) Prowadzenie spraw związanych z zapobieganiem alkoholizmowi i narkomanii;
29) Przygotowywanie propozycji i dokumentów w sprawach organizowania na terenie Powiatu zakładów lecznictwa odwykowego oraz izb wytrzeźwień;
30) Przygotowywanie projektów uchwał Rady w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu;
31) Prowadzenie rejestrów aktów prawnych organów Powiatu.