Adres: | Kościuszki 36, 38-500 Sanok | |
E-mail: | obrona@powiat-sanok.pl | |
Naczelnik Wydziału: | Piotr Andrunik | telefon: (13) 465 76 27 |
Pracownicy: | Krzysztof Folczyk | telefon: (13) 465 76 28 |
e-mail: kfolczyk@powiat-sanok.pl | ||
Robert Wiśniewski | telefon: (13) 465 76 29 | |
e-mail: rwisniewski@powiat-sanok.pl |
Zadania
Do zadań Wydziału Zarządzania Kryzysowego należy w szczególności:
W zakresie zarządzania kryzysowego:
- podejmowanie działań związanych z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem
i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie powiatu, - gromadzenie i przetwarzanie danych o siłach i środkach, które mogą być użyte
w sytuacjach kryzysowych oraz ocena zagrożeń występujących na obszarze powiatu, - monitorowanie, analizowanie i prognozowanie rozwoju zagrożeń na obszarze powiatu oraz przekazywanie dla gmin ostrzeżeń o zagrożeniach,
- opracowywanie i przedkładanie Wojewodzie do zatwierdzenia Powiatowego Planu Zarządzania Kryzysowego, po uprzednim uzgodnieniu jego treści ze Starostą Sanockim,
- opiniowanie i przedstawianie do zatwierdzenia Staroście gminnych planów zarządzania kryzysowego,
- współdziałanie z właściwymi służbami, strażami i inspekcjami w zakresie przeciwdziałania skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
- realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej,
- współpraca z gminnymi zespołami zarządzania kryzysowego,
- koordynowanie w sytuacjach kryzysowych przedsięwzięć w zakresie integracji sił ratowniczych powiatu do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska,
- zbieranie informacji o przebiegu akcji ratunkowej i przekazywanie ich Staroście.
W zakresie Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego:
- obsługa merytoryczna i formalna Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
- współdziałanie z Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody Podkarpackiego w zakresie wymiany informacji w reagowaniu kryzysowym,
- współdziałanie z sąsiednimi powiatowymi centrami zarządzania kryzysowego w zakresie reagowania kryzysowego,
- gromadzenie, aktualizowanie baz danych i innych narzędzi dla potrzeb Centrum oraz współdziałanie w tym zakresie z Wydziałami Starostwa, Gminnymi Centrami Zarządzania Kryzysowego, administracją zespoloną i niezespoloną oraz innymi służbami, inspekcjami i organizacjami pozarządowymi,
- organizowanie przetwarzania, sprawdzania i przekazywania informacji dotyczących sytuacji nadzwyczajnych,
- opracowywanie procedur dotyczących uruchomienia i koordynacji działań w zakresie udzielania pomocy humanitarnej,
- stałe utrzymywanie kontaktu z instytucjami realizującymi ciągły monitoring środowiska,
- stała wymiana informacji ze służbami dyżurnymi administracji zespolonej i niezespolonej oraz innymi służbami i inspekcjami,
- zapewnienie całodobowego obiegu informacji w sytuacjach kryzysowych.
W zakresie spraw obronnych:
- wykonywanie czynności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem kwalifikacji wojskowej na terenie powiatu,
- obsługa pod względem organizacyjnym i merytorycznym Powiatowej Komisji Lekarskiej,
- doręczanie kart powołania do służby wojskowej w trybie natychmiastowego stawiennictwa oraz prowadzenie dokumentacji Akcji Kurierskiej,
- współpraca w wyżej wymienionych sprawach z Wojskowym Komendantem Uzupełnień, Burmistrzem Sanoka i Zagórza oraz Wójtami Gmin w powiecie,
- organizacja i szkolenie zespołu stałego dyżuru Starosty oraz nadzór nad systemem stałych dyżurów
w powiecie sanockim, - realizowanie zadań z zakresu obronności, ustalanie głównych przedsięwzięć szkoleniowych oraz organizacyjne przygotowanie i prowadzenie szkoleń i ćwiczeń na szczeblu powiatu,
- opracowywanie Planu Operacyjnego Funkcjonowania Powiatu Sanockiego,
- przygotowywanie i opracowywanie dokumentów związanych z przygotowaniem Starostwa do wykonywania zadań w czasie zagrożenia i wojny,
- przygotowywanie dokumentacji zamierzeń obronnych Starostwa,
- prowadzenie spraw reklamowania osób od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
- zgłaszanie wniosków o nałożenie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obronności kraju oraz obrony cywilnej,
- załatwianie spraw związanych z oczyszczaniem terenów z niewypałów i innych przedmiotów niebezpiecznych z terenu powiatu
W zakresie bezpieczeństwa publicznego oraz współpracy z powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami:
- przygotowywanie projektów planów i harmonogramów działania Komisji Bezpieczeństwa i Porządku,
- prowadzenie stałej obsługi biurowej prac Komisji Bezpieczeństwa i Porządku,
- opracowywanie dla potrzeb działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku sprawozdań i analiz w zakresu bezpieczeństwa w powiecie,
- podejmowanie czynności polegających na skoordynowaniu działań powiatowych służb, inspekcji i straży w celu poprawy bezpieczeństwa na terenie powiatu,
- przygotowywanie rocznego sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku celem przedłożenia Radzie,
- nadzór i współpraca w zakresie realizacji programu zapobiegania przestępczości oraz bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego.
W zakresie obrony cywilnej:
- planowanie działalności w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej,
- ustalanie zadań obrony cywilnej dla organów samorządu terytorialnego w powiecie sanockim,
- dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej oraz podejmowanie przedsięwzięć zmierzających do pełnej realizacji zadań,
- opracowywanie planów obrony cywilnej powiatu oraz nadzór nad opracowaniem planów obrony cywilnej gmin,
- organizowanie szkoleń, ćwiczeń obrony cywilnej, a także szkolenia ludności w zakresie powszechnej samoobrony,
- przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania,
- tworzenie i przygotowywanie do działania formacji obrony cywilnej,
- koordynowanie ewakuacji ludności oraz prowadzenie akcji ratunkowych,
- prowadzenie gospodarki sprzętem obrony cywilnej, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji i wymiany tego sprzętu,
- wykonywanie innych zadań obrony cywilnej określonych w odrębnych przepisach.
W zakresie spraw społecznych:
- sprawowanie nadzoru nad fundacjami mającymi siedzibę na terenie powiatu w zakresie określonym w ustawie o fundacjach,
- sprawowanie nadzoru nad stowarzyszeniami w zakresie wynikającym z ustawy prawo o stowarzyszeniach,
- prowadzenie ewidencji stowarzyszeń rejestrowych, stowarzyszeń kultury fizycznej, uczniowskich klubów sportowych nieprowadzących działalności gospodarczej, a także stowarzyszeń zwykłych, fundacji
i związków stowarzyszeń, - wydawanie zezwoleń na sprowadzanie zwłok, szczątków i prochów ciała ludzkiego z obcego państwa,
- prowadzenie Biura Rzeczy Znalezionych,
- udzielanie pomocy repatriantom w uzyskaniu świadczeń określonych w ustawie o repatriacji
W zakresie informacji niejawnych:
- zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych,
- ochrona systemów i sieci teleinformatycznych,
- kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów w tym zakresie,
- okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,
- przeprowadzanie szkolenia pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych wg zasad określonych w ustawie,
- wszczynanie na wniosek Starosty postępowań sprawdzających w stosunku do osób zajmujących stanowiska z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych w Starostwie i jednostkach organizacyjnych,
W zakresie kancelarii materiałów niejawnych:
- przyjmowanie, rejestrowanie, przechowywanie, przekazywanie i wysyłanie dokumentów zawierających informacje niejawne oznaczone klauzulą „poufne" i „zastrzeżone”,
- prowadzenie obowiązujących rejestrów dokumentów,
- bezpośredni nadzór nad obiegiem informacji niejawnych,
- udostępnianie lub wydawanie dokumentów osobom posiadającym stosowne poświadczenie bezpieczeństwa,
- kontrola przestrzegania właściwego oznaczenia i rejestrowania dokumentów zawierających informacje niejawne,
- prowadzenie bieżącej kontroli postępowania z dokumentami zawierającymi informacje niejawne, które zostały udostępnione pracownikom.